Amersfoortse snackbar maakt furore in Berlijn

Begin over Duitsers en eten en je komt al snel bij worst uit. Op straat vind je talloze tentjes met worsten. Of döner, gegrild vlees in een pitabroodje.

Maar als het aan Uwe Hübner uit Amersfoort ligt, wordt de Duitse culinaire cultuur verrijkt met iets nieuws. Hollandse snacks. Kroketten, frikadellen en kaassoufflés dus. Zou het Uwe lukken om daarmee Duitsland te veroveren? Ulrike van RTV Utrecht ging kijken in Berlijn.

Ulrike Nagel bij de Nederlandse Snackbar in Berlijn

De video van Ulrike Nagel voor RTV Utrecht gaat over “De Molen,” de enige Nederlandse snackbar in Berlijn, gerund door Uwe Hübner.

Samenvatting

  • Eigenaar en Oorsprong: Uwe Hübner spreekt uitstekend Duits, maar nog beter Nederlands. Hij werd als pleegkind naar Amersfoort gebracht nadat hij zijn Duitse ouders verloor en groeide daar op. Na meer dan 20 jaar besloot hij terug te gaan naar Berlijn om daar zijn snackbar te beginnen, omdat de concurrentie in Amersfoort te groot was.
  • De Snackbarmarkt in Berlijn: In Berlijn is zijn zaak iets bijzonders, omdat er overal Currywurst en Döner wordt verkocht, en mensen nieuwsgierig zijn naar iets nieuws. Hij moet zijn producten en het concept echt uitleggen en aan de man brengen, wat hij “echt leuk” vindt.
  • Het Aanbod: De snackbar verkoopt typisch Nederlandse snacks zoals de kroket (in varianten als vleeskroket, satékroket, groentekroket, kaaskroket en goulashkroket), frikandellen, en de Lompia (een grote, gevulde loempia). De kroketten en frikandellen worden getoond, evenals de bereiding in de frituur. Er is ook een bord te zien met de snacks in het Duits.
  • Smaakverschillen en Klanten: Uwe merkt op dat hij geen Duitse mayonaise heeft, wat de Nederlanders die hem bezoeken blijkbaar missen. Zijn ketchup is een kruidige curryketchup, in plaats van de Nederlandse variant. De reacties van de klanten zijn over het algemeen positief. Een Nederlandse familie vindt het “heerlijke” patat en een Duitse klant vindt de Nederlandse snacks “spannend” en lekker. Sommige klanten moeten nog even wennen aan de smaak van een Nederlandse kroket.
  • De Hollandse Spaarcultuur: Naast de snacks introduceert Uwe ook de Hollandse spaarcultuur met zijn “Bonuskaart”: na 10 molentjes stempels krijgen klanten een gratis patatje met saus naar keuze.
Snackbar De Molen