De treinen blijven vannacht tot een uur doorrijden om iedereen te kunnen vervoeren. Als er dan nog gestrande reizigers zijn, wordt geprobeerd om die op een andere manier naar huis te krijgen. Verslaggeefster Ulrike Nagel op station Utrecht Centraal.

Rond Utrecht, waar donderdag de grootste problemen ontstonden, rijden vanavond pendeldiensten om de mensen op weg te helpen. De normale dienst wordt donderdagavond niet meer ingevoerd. ProRail streeft er naar vrijdagochtend met een normale dienst te kunnen beginnen, aldus de zegsvrouw.
Volgens haar zijn de problemen ontstaan door een samenloop van omstandigheden. Sneeuwval, enkele calamiteiten en logistieke problemen veroorzaakten opstoppingen rond Utrecht. ,,Daardoor hebben we de dienst enige tijd moeten stilleggen,” aldus de woordvoerster. Rond negen uur stonden nog honderden mensen in het station te wachten op een trein. In de loop van de avond werd het minder druk en wisten de meesten toch een trein te vinden.
Samenvatting
De reportage beschrijft een dag van grote chaos en overlast in het midden van Nederland, met name door de verwachte en daadwerkelijk gevallen sneeuw.
Treinverkeer
- Volledige treinstaking: Aan het begin van de avondspits reden er helemaal geen treinen van en naar Utrecht Centraal.
- Grote drukte en onzekerheid: De stationshal in Utrecht was nog nooit zo vol gezien. Mensen stonden stil en de informatieborden lieten weinig zien, vaak stond er alleen “Let op omroepbericht”.
- Mondjesmaat verkeer: Slechts af en toe ging er een trein, maar over het algemeen reden ze zo goed als niet.
- Oorzaak van de verstoringen: De problemen hingen samen met vertragingen uit de ochtend toen de sneeuwval erger was. De NS besloot uiteindelijk om de boel stil te leggen.
- Advies: De NS adviseerde reizigers om na 19:00 uur te reizen.
Wegverkeer
- Vroege chaos: ‘s Ochtends stond er rond 8:00 uur al meer dan 600 kilometer file.
- Verbetering in de middag: Tegen de avondspits was de situatie op de weg iets beter, met ongeveer 200 kilometer file, wat meeviel gezien het weer.
- Sneeuwschuivers: De sneeuwschuivers waren massaal op pad gegaan om de (snel)wegen sneeuwvrij te maken, vooral de lokale en provinciale wegen. ‘s Avonds waren de meeste wegen volgens Rijkswaterstaat weer vrij.
- Andere vertragingen: Een auto die normaal 5 minuten deed over een rit, deed er nu 45 minuten over.
Overige
- Verschillende reacties: Sommige mensen trokken zich niets aan van de kou en de sneeuw, terwijl anderen, zoals een vrachtwagenchauffeur met een sneeuwschuiver, al tientallen jaren ervaring hadden met het winterse weer.
De reportage eindigt met de constatering dat er veel overlast was door de sneeuw en dat de situatie op de weg waarschijnlijk een betere optie was dan de trein voor de terugreis naar huis.