Een Duitse kebabketen is zo’n grote fan van de populaire Netflixserie La Casa de Papel, dat de eigenaar zijn winkels volledig in de stijl van deze Spaanse serie heeft omgedoopt. Maar daar is Netflix woedend over. De streamingdienst is zelfs naar de rechter gestapt, vertelt Duitslandkenner Ulrike Nagel in Bureau Buitenland.
Stijl volledig overgenomen
De keten heet Haus des Döners en isvernoemd naar de serie die in Duitsland bekendstaat als Haus des Geldes. Dat was een idee van de vrouw van de eigenaar van de kebabzaak. Zij is groot fan van de serie. “Zij dacht: laten we deze winkels openen in deze stijl en volledig pikken van Netflix.” Het design van La Casa de Papel is inderdaad duidelijk terug te zien in de vestigingen van de zaak, waaronder ook in Venlo, vertelt Nagel. “Van de rode pakken van de zogenaamde bankovervallers tot aan Dali-portretten aan de muur.”
Döner als lievelingseten
Op Instagram is te zien hoe er een winkel wordt geopend, waarbij de eigenaar van die zaak wordt begeleid door zogenaamde bankovervallers in de stijl van de serie. Maar de eigenaar heeft de streamingdienst niet gevraagd of hij het design van de serie mocht gebruiken. “Netflix is zelfs naar het Bureau voor intellectuele eigendom van de Europese Unie gestapt, omdat ze de stijl voor hun eigen merchandise willen gebruiken.”
Döner wordt ook wel gezien als het lievelingseten van Duitsers. Nagel: “Deze keten is succesvol, met lange rijen bij elke opening, omdat döner dan maar Ă©Ă©n cent kost. Dus de eigenaar is bereid om concessies te doen.”
In Bureau Buitenland hoor je internationaal nieuws, reportages en geopolitiek. Met achtergronden en opmerkelijke verhalen, van maandag tot en met vrijdag van 13.30 tot 14.00 uur. Presentatoren: Sophie Derkzen en Tim de Wit